Wszystko o witaminach, składnikach mineralnych, produktach korzystnych dla zdrowia, nietypowym, lecz zdrowym jedzeniu oraz o dietach
| < Grudzień 2014 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Zakładki:
Blogi i inne strony - tu też piszę/pisałam
Blogi kulinarne
Ciekawe strony
Fora internetowe
Napisz do mnie
Programy kulinarne
SPIS TREŚCI
Strony kulinarne
Zalinkowali mnie :)
Tagi
Wizyty od 3 maja 2009: monitoring pozycji

Durszlak.pl

Wpisy z tagiem: algi

sobota, 28 maja 2011

algi morskie

Wodorosty, algi lub glony są najprostszymi i najstarszymi (ponad 2000 lat temu) organizmami roślinnymi na ziemi. W Japonii nazywane kaiso lub warzywami morskimi. Liczą 50 tysięcy gatunków. Mają więcej witamin i mikroelementów - potasu, wapnia, a zwłaszcza jodu - niż warzywa lądowe. Uczeni znaleźli w nich także wartośiowe białka oraz beta-karoten, witaminy B1, C i E. Wodorosty są skutecznym lekiem na wiele chorób, zapewniają smukłą sylwetkę, ładną cerę i błyszczące włosy. Wykoszytuje je chętnie przemysł kosmetyczny.

Arame - brązowe warzywa morskie o szerokich liściach, zbierane w głębokich wodach oceanu, a następnie gotowane, cięte na drobne kawałki i suszone na słońcu.

Kombu - zbierane od lipca do października i suszone na słońcu nawet przez 2-3 lata. Są nieodzownym składnikiem bulionów dashi, ale dodaje się je także do innych dań. Najwięcej dostarczają ich wody wokół Hokkaido.

Asakusa nori - wodorosty najwyższej klasy, są oczyszczone i wysuszone, mają postać kwadratowych arkuszy. Nieodłączny składnik sushi.

Suizenji nori - mają kolor ciemnopurpurowy, są hodowane w wodach słodkich. Dekoruje się nimi zupy i sałatki.

Tosaka nori - o barwie pomarańczowej, odznaczają się łagodnym smakiem i specyficznym kształtem przypominającym grzebień koguta. Zdobią sałatki.

Wakame - sprzedaje się je w formie suszonej lub zakonserwowanej solą. Dodaje m.in. do zupy miso , sałatek, dań z makaronu. Ponoć jeden z ich składników sprzyja chudnięciu.

Hijiki - długie czarne glony, rosną u wybrzeży Azji Wschodniej oraz w północnym Atlantyku. Zbiera się je wiosną i suszy na słońcu. W gotowaniu powiększają objętość. Ich czarne paski kontrastują z jasnymi warzywami oraz z tofu.

 

Tutaj też pisałam o algach:

http://zdrowejedzenie.blox.pl/2010/06/Zdrowie-z-algami.html

http://zdrowejedzenie.blox.pl/2010/06/Spirulina.html

http://zdrowejedzenie.blox.pl/2010/06/Alga-kelp.html

http://zdrowejedzenie.blox.pl/2010/06/Alga-dulse.html

http://zdrowejedzenie.blox.pl/2010/06/Alga-kombu.html

http://zdrowejedzenie.blox.pl/2009/06/Bogactwo-alg-morskich.html

http://zdrowejedzenie.blox.pl/2009/06/Alga-wakame.html

http://zdrowejedzenie.blox.pl/2009/06/Salatka-z-wakame.html


środa, 09 czerwca 2010

algi

Morza i oceany są źródłem glonów cenionych od tysiącleci za swoje cenne właściwości. Glony chronią przed chorobami, swoim smakoszom przedłużają życie, służą też w kosmetyce do upiększania. Mimo, że różne rodzaje alg różnią się miejscem pochodzenia, kolorem, wyglądem, strukturą, to jednak łączy je wiele wspólnego: zgodnie z Tradycyjną Medycyną Chińską mają chłodzącą naturę termiczną, słony smak, zdolność do zmiękczania stwardniałych struktur i obszarów ciała (tą właśnie cechę wykorzystuje współczesna kosmetyka), alkalizują krew i usuwają toksyny, nawilżają suchość i transformują flegmę, działają moczopędnie i pomagają usuwać pozostałości radioaktywnych elementów z organizmu, poprawiają przemianę wody w organizmie, ułatwiając równocześnie usuwanie obrzęków (zmniejszenie wagi ciała), zmniejszają stężenie cholesterolu we krwi. Generalnie, w dietetyce stosuje się glony wspomagająco w leczeniu obrzęków, zgodnie ze starożytnym chińskim tekstem: "nie istnieje obrzęk, którego nie można by usunąć dzięki glonom", cyst, obrzękniętych węzłów chłonnych, opuchlizn, chorób skóry z towarzyszącymi zaczerwienieniami, zapaleń stawów. Działają również wspierająco w terapii raka i włókniaków. Zalecenia czysto medyczne podaję jedynie jako przykład potęgi działania glonów. Odradzam jednak samodzielne i bez konsultacji z lekarzem stosowania alg w tak skomplikowanych schorzeniach jak nowotwory. Również w schorzeniach tarczycy przed włączeniem glonów do menu należy skonsultować się z lekarzem, bowiem wysoka zawartość jodu może mieć wpływ na przebieg schorzenia.

Glony morskie zawierają wszystkie mikroelementy i minerały wody morskiej, mają też przedziwną zdolność gromadzenia ich we własnym wnętrzu. Co ważniejsze, zawierają te substancje w najbardziej przyswajalnej formie, zasymilowane już przez organizm roślinny. To ogromna zaleta, bowiem tak często reklamowane w mediach suplementy zawierają najczęściej syntetyczne witaminy i mikroelementy, których przyswajalność jest dużo niższa niż tych pochodzących z alg. Glony zawierają największą ilość i najwyższą różnorodność minerałów, w porównaniu z innymi roślinami i dlatego są tak cennym pokarmem. A co równie ważne: wystarczy zaledwie kilka tabletek sproszkowanych alg: Spiruliny czy Chlorelli dziennie, by w zabieganej rzeczywistości choć trochę nadrobić niedobory witamin i minerałów. Jeszcze lepiej, gdy włączymy algi do codziennej diety i urozmaicimy o nie dotychczas spożywane posiłki. Wystarczy około 5 gram dziennie. Szczególnie istotne dla wegan i wegetarian jest to, że glony są przebogatym źródłem żelaza, wapnia i jodu. Na przykład Wakame, Hiziki i Arame w suchej postaci zawierają 10 razy więcej wapnia niż mleko. Roślina nazywana sałatą morską (Sea lettuce) zawiera 25 razy więcej, a Wakame i Kelp 4 razy więcej żelaza niż wołowina; Kelp, Kombu i Arame 600-3000 razy więcej niż ryby morskie. Algi są też doskonałym źródłem fluoru niezbędnego do prawidłowej pracy układu odpornościowego, jak i budowy zębów i kości. Niestety fluor rozkładany jest przy najmniejszej próbie gotowania, by go pozyskać z alg należy je spożywać wprost po namoczeniu (wtedy algi zaś są bardzo wychładzające). Glony są też bogatym źródłem magnezu, fosforu, manganu, potasu, cynku i miedzi.


Przykładowa zawartość niektórych minerałów (wartości dla 100g suchej rośliny):



Poza minerałami i mikroelementami bardzo istotne są też witaminy. Przede wszystkim z grupy B ale tez A (w formie beta-karotenu), K, C, niacyna i E.


Zawartość witamin w algach:



Niemal wszystkie glony są źródłem aminokwasów egzogennych (niektóre kompletu), z tego powodu też są niezwykle cenne w wegetariańskiej diecie.

W jakich produktach spożywczych można znaleźć glony?
- w deserach: Agar znany jest niemal wszystkim z lekcji biologii jako pożywka dla bakterii; po aferze z BSE (tzw. choroba szalonych krów) zastępuje coraz częściej żelatynę zwierzęcą;
- w deserach: Carragen to składnik glonów wykorzystywany do zagęszczania słodkości;
- wyjątkowo w napojach sojowych z dodatkiem wapnia; tam zamiast zwykłych suplementów.

Artykuł autorstwa lekarza chorób wewnętrznych Szymona J. Borysa

Źródło: Algi morskie - japońskie kryształy

wtorek, 08 czerwca 2010

 

spirulina

Gdy przed 40 laty dokonano ponownego odkrycia bogatego w substancje odżywcze glonu o nazwie Spirulina platensis, nikt nie przypuszczał, że w tak zawrotnym tempie stanie się on hitem najpierw w Japonii, później w USA i całej Europie. Dziś spirulina jest ceniona na całym świecie, przez miliony ludzi dbających o swoje zdrowie. Powód jej popularności jest oczywisty: spośród 30 000 do tej pory odkrytych alg, spirulina jest najbardziej niezwykłą rośliną odżywczą, jaką kiedykolwiek poznali ludzie. Do dnia dzisiejszego nie znamy żadnego ziarna, owocu, rośliny, czy środka spożywczego, który byłby bogatszy w naturalne substancje odżywcze.

Jest szczególnie bogata w cenne, niezbędne do życia aminokwasy (składniki białka). Za główne źródło białka czy też aminokwasów uchodzą mięso, ryby, drób i produkty mleczne. Jednakźe spirulina przewyższa je niemal trzykrotnie pod względem zawartości tych substancji, ponieważ składa się - choć to niewiarygodne - aż w 65% z białka.

Głównym budulcem organizmu ludzkiego jest białko. Nasz organizm potrzebuje go do budowy komórek, wytwarzania hormonów, enzymów i przeciwciał. Za podstawowe źródła białka uchodzą powszechnie mięso, ryby, jajka i produkty mleczne. Spirulina zawiera aż 65% białka z swojej budowie! A co najważniejsze, w przeciwieństwie do produktów mięsnych i nabiału, alga ta nie wykazuje żadnych obciążających organizm efektów ubocznych, choćby w postaci podwyższonego poziomu cholesterolu.

Swoją intensywną, niebiesko – zieloną barwę spirulina zawdzięcza dużej zawartości chlorofilu, który ma bardzo korzystny wpływ na procesy krwiotwórcze i florę przewodu pokarmowego. Inny barwnik to fitocyjanina, która wpływa pobudzająco na szpik kostny, a to jest istotne przy procesach odnowy krwi. Trzeci istotny barwnik, który możemy tu znaleźć to beta-karoten, którego w Spirulinie jest ponad 10 razy więcej niż w marchwi!

Sprawne funkcjonowanie organizmu wymaga, by w pokarmach znajdowały się określone kwasy tłuszczowe, szczególnie te nienasycone, których organizm nie jest w stanie sam wytwarzać. Należą do nich kwasy linolowy i linolenowy. Ich udział w Spirulinie waha się od 12 do 14 mg na każdy gram.

Pozostałe witaminy zawarte w Spirulinie to: B12, B1, B2, niacyna, kwas foliowy, kwas pantotenowy, biotyna, witamina E, witamina C.

Przekonajcie się Państwo sami o sile spiruliny!

Zastosowanie:
Spirulina sprzyja oczyszczaniu systemu trawiennego, przyspiesza przemianę materii, wzmacnia system immunologiczny, rozluźnia mięśnie jelit, urozmaica dietę w składniki hamujące rozwój nowotworów i zapobiegające powstawaniu miażdżycy. Spirulina, dzięki wysokiej zawartości protein, witaminy B12 oraz innych składników odżywczych, jest bardzo pożyteczna i wskazana dla wegetarian. Spirulina jest również używana w przemyśle spożywczym. Azjaci (głównie Japończycy) spożywają obecnie ok. 10dkg glonów dziennie w postaci sałatek, dodatków do zup, mięs lub różnych galaretek.

Spirulina, dzięki zróżnicowanemu składowi, stosowana jest w przypadkach:
-anemii,korzystnie wpływa na zwiększenie ilości czerwonych krwinek,
-cukrzycy, pomaga w regulacji poziomu glukozy we krwi,
-wrzodów żołądka, ma pozytywny wpływ na podrażnione ścianki żołądka, gdyż pomaga pokryć je warstwą ochronną,
-niewydolności trzustki, wspiera poprawną gospodarkę enzymów trawiennych oraz zmniejsza bóle i opuchliznę jamy brzusznej,
-chorób wątroby, jest pomocna w usuwaniu przewlekłych stanów chorobowych, wzmaga jej zdolność regeneracji,
-zapobiegania utraty białych ciałek krwi (leukocytów), zwłaszcza po leczeniu radio i chemioterapią,
-zatruć metalami ciężkimi, stymuluje usuwanie z organizmu niebezpiecznych stężeń ołowiu, kadmu i rtęci,
-nadciśnienia i niedociśnienia tętniczego, pomaga w jego regulacji.

***

Mleko Matki Ziemi - Alga spirulina



Algę spirulina określa się jako "mleko Matki Ziemi" z uwagi na niezwykle wysokie stężenie kwasu gammalinolenowego, istotnego składnika kobiecego pokarmu, ale też nazywa się "zielonym mięsem", z powodu wysokowartościowego białka, którego zawartość jest trzykrotnie większa w spirulinie niż w mięsie.

Alga zawiera 65% białka, co powoduje, że jest najbogatszym jego źródłem. Surowe mięso zawiera tylko 27% białka, a soja 34%. Jest najbogatszym roślinnym źródłem witaminy B12. Zawiera również inne witaminy w wysokich stężeniach, takie, jak: witamina A, B, B1, B2, D, E, K. Alga spirulina stanowi też naturalny koncentrat ważnych dla życia związków mineralnych, pierwiastków śladowych i innych związków witalnych, a szczególnie biofotonów. Jest ona bogata w łatwo przyswajalne żelazo, potas i selen oraz zawiera znaczne ilości makro- i mikroelementów, enzymów, kwasów tłuszczowych, chlorofilu i fitocyjaniny. Ścianki komórek spiruliny nie zawierają celulozy, dlatego jej składniki są lepiej przyswajalne, niż w przypadku białka zwierzęcego czy roślinnego.

Smakujące szpinakiem o lekko orzechowym posmaku algi można spożywać w formie domieszki do miksowanych napojów, również jako dodatek do chleba oraz innych potraw. Wystarczy 4–10 gramów (od 1 do 3 łyżeczek od herbaty), by poprawić samopoczucie.

Generalnie wszystkie algi posiadają zdolności do oczyszczania zasobów wody i powietrza, spirulina ma również właściwości oczyszczające organizm. Reguluje też podstawowe funkcje życiowe człowieka: równowagę kwasowo-zasadową, gospodarkę tlenową, cieplną, równowagę elektrolitową i wodną.

Człowiek przez dziesięciolecia "gromadzi" mnóstwo toksyn oraz odpadów metabolicznych, trudnych do wydalenia z organizmu. Przy regularnym, codziennym przyjmowaniu alg spirulina pierwsze efekty oczyszczania odczuwalne są po upływie 4–6 tygodni.

Popularność fast foodów, jak również spożywanie przemysłowo przetwarzanych produktów powoduje niedobór aminokwasów, co ma fatalne skutki – najczęstszym efektem jest przyspieszone starzenie się, którego pierwsze objawy dotykają skóry i mięśni.

Pozytywny wpływ zawartego w spirulinie kompleksu białek powoduje bardziej efektywną przemianę materii i ogólną poprawę witalności. Dzięki wysokiej zawartości chlorofilu wywiera bardzo korzystny wpływ na procesy krwiotwórcze, tworzy naturalną florę przewodu pokarmowego, ograniczając między innymi obecność bakterii gnilnych. Do efektu tego przyczynia się również kolejny barwnik obecny w spirulinie, mianowicie fitocyjanina. Jego cząsteczki zawierają zarówno magnez, jak i żelazo. Fitocyjanina wpływa pobudzająco na szpik kostny, wzmacnia system immunologiczny, pobudzając do aktywności limfocyty. Niebieski barwnik wspiera fizjologiczne czynności komórek i działa hamująco na rozwój wszelkich patologicznych zmian, w tym również zmian nowotworowych. Przy próbach prowadzonych na zwierzętach stwierdzono np. zmniejszenie zachorowań na raka wątroby.

Naukowcy stwierdzili, że codzienne przyjmowanie alg powoduje normalizację podwyższonego poziomu cholesterolu, obniża ryzyko zmian miażdżycowych, poprawia pamięć, zdolność koncentracji, wpływa korzystnie na poziom cukru we krwi, jędrność skóry oraz zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Jest doskonałym uzupełnieniem diety dla młodzieży, osób starszych, rekonwalescentów oraz wegetarian. Normalizuje także przemianę jodu w organizmie przez co przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Spirulina znajduje też zastosowanie w kosmetyce. Jest znakomicie przyswajana przez tkanki ludzkie, ponieważ skład chemiczny plazmy spiruliny podobny jest do składu plazmy człowieka.

Źródło:

- Sklep Spirulina.pl

- Sklep AZMedica

poniedziałek, 07 czerwca 2010

 

kelp

Kelp znany jest głównie w tabletkach jako suplement diety, zawierający jod. Do nabycia m.in. w aptekach i sklepach z suplementami.

KELP to morskie algi brunatne, które mają niezwykłe zdolności kumulowania w swoich plechach (ciało wodorostów) tego, co w morskiej wodzie najcenniejsze. Zawierają składniki mineralne w ilości wielokrotnie większej w porównaniu do roślin lądowych, w formie łatwo przyswajalnej dla organizmu, są źródłem białek, cukrów i tłuszczy oraz wielu innych składników czynnych. Glony są jadalne i uważane za cenny pokarm dla człowieka, są też wykorzystywane do produkcji np. antybiotyków (chlorella) i do produkcji preparatów kosmetycznych.

Bogactwo składu alg morskich wywiera wielokierunkowe działanie na organizm tych, którzy je zjadają. Algi:

  • potrafią usuwać z organizmu związki toksyczne,
  • regulują pracę układu pokarmowego,
  • działają łagodnie moczopędnie,
  • usuwają obrzęki,
  • redukują wagę,
  • zmniejszają stężenie cholesterolu,
  • pomagają w zapaleniu stawów.

KELP zawiera łatwo przyswajalne żelazo i jest unikalnym źródłem organicznego jodu, niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Mieszkańcy południowej i środkowej Polski, gdzie jod nie występuje w atmosferze, często cierpią na wole tarczycy, mają też kłopoty z wagą. Problemy z tarczycą wpływają na pracę całego organizmu, na szybkość przemian w komórce, na tempo spalania tłuszczy, wywołują zmęczenie, bezsenność i zmiany nastroju. KELP stanowi idealne uzupełnienie codziennej diety, która jest przyczyną zakwaszenia organizmu. Algi są zasadotwórcze, mogą więc alkalizować krew i wpływać na gospodarkę kwasowo - zasadową organizmu.

Jako suplement diety KELP polecamy tym z Państwa, którzy:

  • chorują z powodu niedoczynności tarczycy,
  • mają wolną przemianę materii,
  • mają nadwagę lub cierpią na otyłość,
  • walczą z cellulitem,
  • chorują na reumatyzm,
  • mają podwyższony cholesterol i problemy z krążeniem,
  • mają obrzęki,
  • w dietach odkwaszających organizm.

Naturalne źródło jodu – regulator funkcji metabolicznych

dodaje energii życiowej
• wspomaga redukcję masy ciała
• wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tarczycy
• spowalnia procesy starzenia
• harmonizuje cały układ endokrynologiczny
• korzystnie wpływa na szereg funkcji seksualnych
• wspiera prawidłowy rozwój centralnego systemu nerwowego
• dostarcza niezbędnych witamin, minerałów i aminokwasów

Poprawia funkcjonowanie tarczycy

KELP są to brunatne algi morskie bogate w witaminy, aminokwasy i minerały. Jest jednym z najlepszych dla ludzkiego organizmu naturalnych źródeł jodu, białka i kwasów nukleinowych. Jest środkiem wspierającym układ gruczołów wydzielania dokrewnego. Jego działanie wykorzystuje się w programach redukcji masy ciała, ponieważ przyspiesza spalanie zapasów tłuszczu. Pobudza zdolności obronne, poprawia kondycję, ułatwia trawienie i usuwanie substancji toksycznych z organizmu. Pomaga obniżyć gorączkę, utrzymywać prawidłowy poziom cholesterolu i ciśnienie krwi. Dostarcza jodu kobietom w ciąży, co jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju centralnego układu nerwowego dziecka.

Źródło: http://www.dlazdrowia.erydan.com/index.php?a=opis&id=86

 
1 , 2