Wszystko o witaminach, składnikach mineralnych, produktach korzystnych dla zdrowia, nietypowym, lecz zdrowym jedzeniu oraz o dietach
| < Październik 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Zakładki:
Blogi i inne strony - tu też piszę/pisałam
Blogi kulinarne
Ciekawe strony
Fora internetowe
Napisz do mnie
Programy kulinarne
SPIS TREŚCI
Strony kulinarne
Zalinkowali mnie :)
Tagi
Wizyty od 3 maja 2009: monitoring pozycji

Durszlak.pl

Owoce

wtorek, 07 lutego 2012

suszone jagody goji

Niedawno mój znajomy, architekt wnętrz, wyciągnął torebkę pełną małych czerwonych kuleczek. – Częstuj się. Zaintrygowana wyciągnęłam garść niezidentyfikowanych obiektów, wyglądających trochę jak kolorowe rodzynki. Zazwyczaj nie przepadam za suszonymi owocami, te jednak miały przyjemną konsystencję i nie za słodki, a nawet lekko kwaskowaty smak. – Niedawno odkryłem je na biurku kolegi – dodał znajomy, widząc moje zaciekawienie – też najpierw z nieufnością spróbowałem kilka, a potem jagoda do jagody, zjadłem prawie całą paczkę. Podobno są nieprawdopodobnie zdrowe, ale mają jedną poważną wadę: trudno się od nich oderwać.

Sprawdziłam. Rzeczywiście – te niepozorne czerwone maleństwa to superbohaterowie wśród przekąsek. Są prawdziwą kopalnią witamin, soli mineralnych i przeciwutleniaczy. Jagody goji to mali wojownicy w walce z przekleństwami cywilizacji - nowotworami, cukrzycą, wadami  wzroku i impotencją. W swojej ojczyźnie, w Chinach, są ważnym składnikiem tradycyjnej medycyny ziołowej. Wchodzą w skład praktycznie każdej mieszanki mającej poprawić wzrok i przywrócić witalność. Te, które można znaleźć w naszych sklepach (ze zdrową żywnością, lub większych delikatesach), pochodzą zazwyczaj z czystszych rejonów Wyżyny Tybetańskiej. W Chinach często wykorzystuje się je jako dodatek do zup, herbat czy na ich bazie tworzy się nalewki. Cudowne właściwości zawdzięczają m.in. niezwykle dużej zawartości luteiny i karotenoidów – popularne ich źródło, jakim jest u nas marchewka, zupełnie się do nich nie umywa. Świeże jagody są niewyczerpanym źródłem witaminy C – niestety, znaczna jej ilość ulega utlenieniu podczas procesu suszenia. Zawierają jednak mnóstwo innych witamin – zwłaszcza tych z grupy B i E, szczególnie istotnych dla pięknej skóry. Dodatkowo, „wyposażone” są w aż 18 aminokwasów i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Wchodzące w skład jagód antyoksydanty działają przeciwzapalnie i hamują  procesy starzenia. Naprawdę trudno zliczyć ich zalety. Mojemu koledze i innym łasuchom spieszę jednak donieść, że specjaliści Tradycyjnej Chińskiej Medycyny zalecają poprzestanie na rozsądnej dawce maksymalnie 70 sztuk dziennie, co równa się ok. dwóm garściom owoców. Ale kto potrafi się oprzeć tak smacznemu lekarstwu?



środa, 20 lipca 2011

maliny

Któż z nas nie lubi malin? Są słodkie, orzeźwiające, soczyste i pachnące. Rozpoczyna się właśnie sezon na te owoce jagodowe. Podobnie jak inne jagody - również maliny mają właściwości zdrowotne, a nawet lecznicze. Jakie?

Owoce malin zawierają 3-8% cukru, głównie glikozy i fruktozy. Zawarte są kwasy organiczne: kwas cytrynowy, jabłkowy, salicylowy i w małej ilości mrówkowy. Maliny kryją w sobie pektyny, antocyjany, związki śluzowe, lotne związki zapachowe. Zawarte jest też w nich bogactwo witamin: C, E, B1, B2, B6 oraz substancje mineralne: wapń, potas, magnez, żelazo, sporo fosforu i miedzi.

Owoce malin są doskonałym środkiem do zwalczania gorączki, ponieważ pobudzają czynność gruczołów potowych, a pot odparowując ze skóry powoduje obniżenie temperatury. Liści malin używa się w formie ziółek. Zawierają one garbniki, flawonoidy, kwasy organiczne, związki żywicowe, sole mineralne: żelazo, wapń, miedź. Napary z liści malin działają ściągająco , przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, maja działanie hamujące rozwój bakterii jelitowych i skutecznie zmniejszają biegunkę. Pomocne są także w łagodzeniu bólu miesiączkowego, powodują bowiem nieznaczne rozkurczenie mięśni gładkich, m.in. macicy. Liście malin podobnie jak owoce mają działanie przeciwgorączkowe.

http://mamzdrowie.pl/aromatyczne-maliny-wlasciwosci-zdrowotne/

W malinach występują antocyjany i związki należące do grypy polifenoli. Dowiedziono, że posiadają one właściwości antyoksydacyjne, działając jako zmiatacze wolnych rodników i innych aktywnych form tlenu. Mogą w ten sposób zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych czy chorób układu krążenia. Podobnie zdrowotnie działa też zawarty w malinach kwas ellagowy - chroni przed chorobami nowotworowymi i ma właściwości antybakteryjne i antywirusowe. Owoc maliny to ważne źródło niektórych związków chemicznych, jak żelazo-składnik hemoglobiny, magnez, który regeneruje substancję włóknistą nerwów. Oddzielną grupę stanowią witaminy. Na uwagę zasługuje witamina A, niektóre witaminy z grupy B (głównie B3), witamina PP, w większej ilości występuje też witamina C. W najnowszych doniesieniach medialnych słyszy się o rewelacyjnych właściwościach tych owoców w kuracjach odchudzających. 

http://www.rgabrysz.konin.lm.pl/zdrowie.html

poniedziałek, 05 lipca 2010

owoce jagodowe

Swój intensywny kolor zawdzięczają antocyjanom. Dzięki temu barwnikowi owoce jagodowe chronią nas przed nowotworami, dbają o oczy i serce oraz zapobiegają starzeniu.

BEZPIECZNE WITAMINY

Owoce jagodowe koniecznie umyj przed jedzeniem. Jeśli kupiłaś je w sklepie, mogą być spryskane środkami ochrony roślin. Zebrane z leśnego krzaka także dokładnie umyj. W ten sposób uchronisz się przed zarażeniem bąblowcem lisim, czyli tasiemcem, który roznoszą m.in. pełzające po owocach ślimaki. Miąższ jeżyn i malin jest bardzo delikatny, więc myj je ostrożnie. Jagody płucz szybko pod bieżącą wodą, nie mocząc ich długo, bo stracą kolor. Truskawki myj zawsze z szypułkami, w ten sposób zmniejszysz straty cennych składników.

JAGODY - Sokoli wzrok

Wśród owoców to właśnie one wyróżniają się największą ilością antocyjanów. Jagodom nadają one głęboką granatową barwę, a Twoje oczy chronią przed atakiem wolnych rodników. Zadbaj więc, aby obok komputera zawsze stała miseczka z jagodami. Owoce te powinny znaleźć się też w diecie kierowców, bo poprawiają ostrość widzenia po zapadnięciu zmroku. Antocyjany pomagają regenerować się rydopsynie. To barwnik, który pozwala siatkówce rejestrować światło, co chroni przed tzw. kurzą ślepotą. Badania wykazały również, że wyciąg z jagód spowalnia proces tworzenia się zaćmy u osób starszych. Może też uchronić je przed chorobą Alzheimera, bo zawarte w jagodach związki poprawiają komunikację między neuronami w mózgu. Antocyjany to również silna tarcza antynowotworowa, zmniejszają one ryzyko m.in. raka płuc. A zawarty w jagodach przeciwutleniacz o nazwie pterostilben chroni przed nowotworem jelita grubego.

TRUSKAWKI - Piękna cera

Wystarczy zjeść garść tych owoców, aby dostarczyć organizmowi dzienną dawkę witaminy C. Kwas askorbinowy wygładza skórę, bo wspiera syntezę kolagenu, jej naturalnego rusztowania. Witamina C jest też silnym przeciwutleniaczem i chroni komórki przed starzeniem oraz nowotworami, a cerę przed zmarszczkami. Moc truskawek wzmaga kwas elagowy. Unieszkodliwia on rakotwórcze substancje, które docierają do naszego organizmu ze środowiska. Truskawki zawierają sporo salicylanów, które obniżają gorączkę i działają przeciwbólowo. To związki, które znajdują się w aspirynie, dlatego nie jedz zbyt dużo truskawek, jeśli jesteś uczulona na ten lek.

JEŻYNY - Krążenie na medal

Im ciemniejszy jest kolor owoców, tym więcej mają one antocyjanów. Barwniki te nie tylko chronią komórki przed nowotworami, ale dbają o Twoje serce. Poprawiają krążenie krwi i uszczelniają naczynia krwionośne. Zapobiegają też miażdżycy, obniżając ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Jeżyny dzięki zawartemu w nich manganowi wspomagają proces krzepnięcia krwi. Pierwiastek ten przyda Ci się w sytuacjach stresowych, bo reguluje pracę układu nerwowego, ułatwia także wchłanianie składników odżywczych. Jeżyny włącz do diety, jeśli masz problemy z tarczycą, bo mangan bierze udział w produkcji jej głównego hormonu, tyroksyny. Najlepiej jedz je po posiłku, bo mają doskonały wpływ na przewód pokarmowy. Chronią go przed bakteriami i stanami zapalnymi oraz poprawiają trawienie.

MALINY - Zdrowa jak ryba

Sok z tych owoców pij podczas przeziębień. Pomoże Ci zwalczyć kaszel i rozgrzeje, bo maliny działają napotnie. Mają też właściwości przeciwzapalne dzięki zawartości kwasu elagowego. Substancja ta chroni również przed nowotworami. Maliny zawierają sporo rozpuszczalnego błonnika, który obniża poziom cukru i cholesterolu, spowalniając ich wchłanianie w jelitach. Pomoże Ci schudnąć, gdyż w kontakcie z wodą wypełnia jelita i zwalcza uczucie głodu. Najwięcej cennych substancji zawierają maliny, które rosną w lesie.
***

Okres wiosenno-letni wpływa na ilość spożywanych owoców, wszystko przez ich mnogość i dostępność. Z każdej strony na straganach uśmiechają się do nas czerwone truskawki, już niedługo ich miejsce zajmą maliny i jagody. Swoją intensywną barwę owoce zawdzięczają antocyjanom - to one dają im tyle dodatkowych zalet, oprócz walorów smakowych.

Truskawki zawierają dużo witaminy C, już niewielka ich ilość zapewni jej dzienną dawkę. Dzięki temu spowolnimy proces starzenia. Zawarty w truskawkach kwas elagowy niszczy substancje rakotwórcze, które nasz organizm chłonie ze środowiska. Mało kto wie, że truskawki obniżają gorączkę i działają przeciwbólowo. Mają w sobie te same związki co aspiryna, czyli salicylany. Natomiast kwas askorbinowy wygładzi twoją skórę.

Każdy zna rozgrzewające właściwości soku z malin, tak chętnie pitego podczas zimowych przeziębień. Te czerwone owoce mają dużo błonnika, który obniża poziom cholesterolu i cukru w organizmie. Maliny działają odchudzająco, w kontakcie z wodą szybciej napełniają jelita, a tym samym zwalczają uczucie głodu. Zawierają ten sam co truskawki kwas elagowy, przez co zmniejszają ryzyko nowotworów i działają przeciwzapalnie.

Jagody mają dobry wpływ na nasze oczy, chronią przed wolnymi rodnikami. Jest to szczególnie ważne dla tych, którzy większość dnia spędzają przed komputerem. Kierowcy powinni zwrócić uwagę na jagody, ponieważ ich spożywanie pomaga zwiększyć ostrość widzenia w nocy. Tak jak truskawki i maliny dzięki antocyjanom chronią przed nowotworami, szczególnie płuc, a zawarty w nich przeciwutleniacz zmniejsza ryzyko nowotworu jelita grubego.


Źródło: http://www.samozdrowie.pl/artykul,Najzdrowsze-owoce-swiata,69
http://www.papilot.pl/article/317/Badz-zdrowa-dzieki-owocom.html
środa, 24 czerwca 2009

 

wiśnie

Picie wiśniowego soku łagodzi ból mięśni odczuwany po intensywnej aktywności fizycznej - wynika z najnowszych badań, które zostały zaprezentowane na konferencji Amerykańskiego Instytutu Medycyny Sportowej (ACSM) w Seattle.

Interia: Boli? Wypij sok z wiśni!

 
1 , 2 , 3