Wszystko o witaminach, składnikach mineralnych, produktach korzystnych dla zdrowia, nietypowym, lecz zdrowym jedzeniu oraz o dietach
Wizyty od 3 maja 2009: monitoring pozycji

Durszlak.pl
Blog > Komentarze do wpisu

Dieta przy nadciśnieniu

Ciśnienie tętnicze krwi jest jednym z głównych wskaźników stanu zdrowia serca. Nieleczone nadciśnienie może prowadzić do ataku serca, udaru mózgu, czy chorób nerek.

Nadciśnienie należy więc leczyć pod kontrolą lekarza, ale warto też wykorzystać lecznicze działanie diety. Odpowiednia dieta może w niektórych przypadkach nawet zastępować leki, a na pewno je wspomagać.

Pokarmy, które mogą podwyższać ciśnienie tętnicze krwi

Potrawy o dużej zawartości sodu
Pierwszą rzeczą, jaką powinny zrobić osoby mające nadciśnienie lub obawiające się go, jest ograniczenie spożycia soli. W rejonach świata, gdzie spożywa się bardzo mało soli, nadciśnienie występuje bardzo rzadko i nie narasta z wiekiem. Liczne badania dowodzą również, że ograniczenie soli ma dobroczynny wpływ na naczynia krwionośne i może je wręcz odmładzać. Okazuje się jednak, że to czy ograniczenie soli pozwala kontrolować ciśnienie tętnicze, zależy od osobniczych cech biologicznych organizmu (na jednych działa, na innych nie). Ale nawet jeśli nie chorujesz na nadciśnienie, nie przesadzaj z solą, gdyż sód może sprzyjać uszkodzeniom naczyń mózgowych i zwiększać ryzyko udaru mózgu na innej drodze, niż przez wysokie ciśnienie krwi. Jeżeli zaś masz nadciśnienie i do tego chorujesz na nerki lub serce, to ograniczenie spożycia soli jest konieczne. Łatwą drogą odzwyczajania się od soli jest stopniowe ograniczanie jej spożycia. Sól można też do pewnego stopnia zastąpić dodawaniem do potraw ziół i przypraw ziołowych.

Alkohol
Alkohol w każdej postaci (piwo, wino, wódka) bez wątpienia podnosi ciśnienie krwi. Im więcej się pije, tym wyższego ciśnienia krwi należy się spodziewać. Nieumiarkowane picie alkoholu może, wg niektórych ekspertów, spowodować wzrost ciśnienia nawet o 25 mm Hg. Ale ciśnienie krwi ma tendencję spadkową, jeśli odstawi się alkohol. Należy tez pamiętać, że picie alkoholu może zniweczyć działanie przyjmowanych już leków i korzyści wynikających ze stosowania właściwej diety.

Pokarmy, które mogą obniżać ciśnienie tętnicze krwi

Selery
Seler jako lek na obniżenie ciśnienia krwi znany był w medycynie ludowej Azji już 200 lat przed naszą erą. Współczesne badania wyodrębniły z selera aktywny składnik (3-n-butyl-ftalid) obniżający ciśnienie i cholesterol zarazem. Działanie tej substancji odbywa się prawdopodobnie przez jej wpływ na obniżenie poziomu tzw. hormonów stresowych, powodujących skurcz naczyń krwionośnych. Sugeruje się więc, że selery mogłyby być najbardziej skuteczne u osób, u których nadciśnienie tętnicze wynika z przewlekłego stresu. Zobacz też właściwości lecznicze selera.

Czosnek
Czosnek to legendarny lek ludowy, stosowany od wieków także w leczeniu nadciśnienia. Wpływ na obniżenie ciśnienia krwi ma czosnek a także cebula, zarówno gotowane, jak i surowe, wydaje się jednak, że surowy czosnek jest bardziej skuteczny. Zobacz też Czosnek na serce i Bakteriobójcza cebula.

Tłuste ryby
Liczne badania potwierdzają, że nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w niektórych rybach morskich równie skutecznie redukują ciśnienie krwi co propranolol, popularny lek na nadciśnienie. Z przeprowadzonych badań wynika, że u osób z umiarkowanym nadciśnieniem tętniczym uzyskano istotny spadek ciśnienia, zarówno skurczowego, jak i rozkurczowego, po jedzeniu 2000 mg kwasów tłuszczowych omega-3 przez 3 miesiące. Odpowiada to 100 g świeżej makreli, 115 g łososia z puszki lub 200 g sardynek z puszki. Wg innych badań, dla kontrolowania ciśnienia tętniczego wystarcza czasami niewielka ilość ryb – i to tylko 3 razy w tygodniu. Dodawanie do takiej diety tranu w kapsułkach nie powodowało już dalszego spadku ciśnienia, ale kapsułki takie były skuteczne u osób, które ryb nie jadły. Wydaje się też, że dodatkowe działanie mogą mieć inne składniki zawarte w rybach, zwłaszcza morskich, takie jak potas i selen. Dużo kwasów omega-3 znajduje się też w nasionach lnu, więc należy je dodawać jak najczęściej do potraw i wypieków.

Warzywa i owoce
Badania wykazują, że u wegetarian częstość występowania nadciśnienia tętniczego jest znacznie mniejsza niż u osób jedzących mięso. Inne badania dowodzą, że ogólne spożycie tłuszczu, w tym tłuszczu zwierzęcego, nie ma jakiegokolwiek wpływu na ciśnienie, a czynnik obniżający ciśnienie znajduje się w warzywach i owocach, których wegetarianie jedzą znacznie więcej. Prawdopodobnie chodzi o substancje włókniste oraz o antyoksydanty, zawarte w owocach i warzywach. Przeciwutleniacze zwiększają ilość prostacykliny, substancji, która rozszerza naczynia krwionośne i obniża ciśnienie krwi. Potwierdzeniem tej koncepcji może być działanie witaminy C. Liczne obserwacje dowodzą, że znacznie więcej przypadków nadciśnienia i udarów mózgu stwierdza się u osób spożywających bardzo mało witaminy C. Warzywa i owoce to również dobre źródło potasu, wapnia i magnezu, mających również wpływ na ciśnienie krwi.

Potrawy o dużej zawartości potasu, wapnia i magnezu
Potas, w który bogate są warzywa, owoce i ryby ma duży wpływ na wysokość ciśnienia krwi. Prawdopodobnie zbyt niski poziom potasu prowadzi do zatrzymania w ustroju sodu, co doprowadza do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi. Przeprowadzone badania dowodzą także, że po rocznym stosowaniu diety wysokopotasowej można było zmniejszyć dawkę leków hipotensyjnych o połowę u 81% pacjentów, a nieco później nawet zrezygnować z wszelkich leków u 38% badanych.
Niektórzy specjaliści twierdzą, że wysokie ciśnienie krwi bywa w większym stopniu wynikiem niedoborów wapnia i magnezu niż nadmiaru sodu.

Oliwa
Zwiększenie spożycia oliwy z oliwek również może pomóc kontrolować nadciśnienie tętnicze. Liczne badania przeprowadzone na uniwersytetach w USA, Holandii i Włoszech dowodzą, że u osób spożywających oliwę wartości ciśnienia krwi są niższe niż u osób jej nie jedzących (a u jedzących dużo masła z kolei wyższe).

Zalecenia dietetyczne dla nadciśnieniowców

  • jedz jak najwięcej wszelkiego rodzaju owoców i warzyw, które obniżają ciśnienie krwi za pośrednictwem znanych i jeszcze nie znanych czynników, w tym przede wszystkim czosnek i selery,

  • jedz ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak łosoś, makrela, śledź, sardynki – co najmniej 3 razy w tygodniu,

  • ogranicz spożycie soli, uważaj na gotowe wyroby, które same już często dostarczają soli w ilościach przekraczających zalecaną dzienną dawkę,

  • ogranicz spożycie alkoholu, unikaj „okazjonalnych” nadużyć alkoholu – powodują znaczne podwyższenie ciśnienia krwi,

  • unikaj kawy i mocnej herbaty,

  • ogranicz spożycie wywarów z kości, mięsa i ryb, a także wędlin, konserw i kiszonek,

  • unikaj potraw powodujących wzdęcia, a więc warzyw strączkowych suchych, gotowanej kapusty, ogórków i świeżego pieczywa.

  • jeśli masz nadwagę, pozbądź się jej!

  • jeśli palisz papierosy – rzuć palenie!

Źródło: Cyberbaba - Naturalnie portal dla kobiet

poniedziałek, 22 czerwca 2009, ioreta

Komentarze
2009/06/23 14:16:26
Przydatne informacje. Dzięki. Pozdrawiam:)
-
2011/04/06 22:04:48
właściwie mam pytanie.mając ndciśnienie wskazane są potrawy z gryla?czy racej ich unikać?
-
2011/10/17 22:03:57
Grill to akurat chyba nic złego dla nadciśnienia,tylko myślę,ze też zależy co się grilluje,na pewno nie tłuste;) Ja za to mam inne pytanie,gnębi mnie pod jaką postacią te ryby jeść,wiem,że na pewno nie smażone,ale nienawidzę ryb w warzywach itd,a najbardziej mnie interesuje czy mogę jeść je z puszki,bo takie mi najbardziej smakują,no i uwielbiam wędzone ryby,zwłaszcza makrelę,ciekawe czy można?
-
2012/06/18 21:47:46
PRAWIDŁOWA, PROZDROWOTNA METODA ODŻYWIANIA:
Tzw. dla współczesnego człowieka powinna AKCEPTOWAĆ wszelkie uwarunkowania naszej przyrody, ewolucją narzucone REGUŁY. Stanowi to trudny problem, ale bez badań; krew, wydzieliny, wydaliny, pierwiastki włosa, jest to absolutnie niemożliwe.

WTEDY MOŻNA TYLKO PRZERZUCAĆ SIĘ PSEUDO REGUŁAMI:
Na węch i czucie, również przypuszczenia. Kto zada sobie trud i zbada jak podnosi się poziom cukru przy poszczególnych produktach, jaki jest wpływ tłuszczów i jak, tj. w jakiej ilości się odkładają, jak organizm oddziaływuje na rodzaje białek itd. to wyniki dla wszystkich ludzi są niemal identyczne ew. drobna skala technicznego błędu.

A WIĘC; PRZY ZWALCZANIU CHORÓB/OTYŁOŚCI, WAŻNA JEST WIEDZA:
Klasyfikująca pożywienie na kategorie uwzględniające zawartość wszelkich tłuszczów, NISKICH węglowodanów, WYSOKICH węglowodanów; tj. tych które sprzyjają powstawaniu otyłości i cukrzycy typu 2, a które nie, oraz pozostałych składników. Stosunkowo prostym jest zaznajomić się z tabelami pożywienia wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO, tj. IŻ produktu. To wystarcza, aby samemu DECYDOWAĆ o łatwym doborze składników swojej diety, co stanowi na szczęście, rozwiązanie trudnego problemu dotyczącego zwalczania wszelkich chorób. Lekarz rodzinny zdecydowanie, też nam to potwierdzi.

Skrót adresu strony w Internecie: INSTYTUTIRL