Wszystko o witaminach, składnikach mineralnych, produktach korzystnych dla zdrowia, nietypowym, lecz zdrowym jedzeniu oraz o dietach
Wizyty od 3 maja 2009: monitoring pozycji

Durszlak.pl
Blog > Komentarze do wpisu

Bogactwo alg morskich

 

algi morskie

Algi morskie, zwane również glonami lub wodorostami, to rośliny żyjące wyłącznie w wodzie, z której pobierają duże ilości minerałów i witamin.

Algi można podzielić na mikroskopijne algi jednokomórkowe (mikroalgi) oraz na algi wielokomórkowe (makroalgi), osiągające nawet kilkadziesiąt metrów długości.

Można je również podzielić ze względu na kolor, który zawdzięczają specjalnym pigmentom:

  • Niebiesko-zielone (cyjanofity) z niebieskawym pigmentem białkowym fikocyjaniną
  • Zielone (zielenice) w kolorze chlorofilu
  • Brązowe (brunatnice) z pigmentem fukoksantyny
  • Czerwone (krasnorosty) pigmentem białkowym fikoerytryną

Algi od dawna są stosowane w kuchni japońskiej, od niedawna natomiast zdobywają coraz większą popularność w Europie i w USA. Odkryto bowiem nie tylko ich walory smakowe, lecz również niesamowite wartości odżywcze, w tym wysoką zawartość wielu witamin i minerałów, takich jak witamina C, A, żelazo, wapń i inne. Wart pamiętać również, że algi posiadają duże ilości jodu.

Algi wykorzystuje się również w kosmetykach, a także jako suplementy diety, dostępne np. w aptece za rogiem - spytajcie np. o kelp w tabletkach , zawierający jod czy choćby spirulinę z dużą zawartością żelaza oraz witaminy A.

Do najbardziej znanych alg, mających właściwości zdrowotne i lecznicze, należą:

- wakame - brunatnica, zawiera 11 razy więcej wapnia niż krowie mleko    Więcej o wakame

- dulse - krasnorost, zawiera duże ilości żelaza i witaminy C

- fucus, należy do brunatnic, znany w Polsce jako morszczyn, występujący w m.in. w Bałtyku, dostępny podobno w sklepach zielarskich (muszę to sprawdzić)

- kombu- brunatnica, zawiera sporo magnezu, wapnia, jodu

- nori - krasnorosty, używane powszechnie do sushi, zawierają dużo witaminy A i B12

- kelp - algi brązowe spokrewnione z kombu

- agar agar - ekstrakt z tej algi stosowany jest jako substancja żelująca (dodatek do żywności o symbolu E 406)

- spaghetti morskie -brunatnica, zawiera dużo żelaza, witaminy C oraz fosforu

- sałata morska - zielenica

- mech irlandzki, zwany także chrząstnicą - krasnorost

- hijiki - brunatnica

- arame - gatunek kelpu, brunatnica

- karengo - krasnorost

- spirulina - mikroalga, zawiera dużo białka, witamin A, D, K, B12, żelaza,

- chlorella - mikroalga, zawiera spore ilości białka, witaminy B12, kwas foliowy, żelazo, 18 aminkwasów

 

Gdzie kupić algi?

Suplementy z niektórych alg dostępne są w większości aptek, a także w sklepach z super żywnością i zdrową żywnością. Niektóre algi z Azji (np. wakame i nori) dostępne są w sklepach z kuchnią orientalną. Zachęcam do szerszych poszukiwań w internecie - Allegro, sklepy internetowe, często znajdziemy tu również ciekawe przepisy.

 

Zastosowanie

Do czego używa się alg? Do wszystkiego, oczywiście w zależności od gatunku. Możemy dodawać je do sałatek, potraw na ciepło, warzyw gotowanych na parze, zup, a nawet do chleba czy pizzy. Trzymajmy się jednak instrukcji podanych w przepisach, gdyż każdą algę trochę inaczej się przygotowuje - niektóre trzeba gotować, inne z kolei wystarczy moczyć przez kilka minut w wodzie, po czym można zjeść na surowo.

Zachęcam do eksperymentów z algami, bo są nie tylko zdrowe, ale ogromnie smaczne! :)

 

Źródła:

- Te Ara - The Encyclopedia of New Zealand

- książka Atlantic Sea Vegetables - Clemente Fernandez Saa

- Lecznicze warzywa z morskich głębin

- Wikpiedia

poniedziałek, 08 czerwca 2009, ioreta